‘Je kunt het vergelijken met zeilen zonder zeilen. Het enige wat je hoort zijn de rustgevende geluiden van de natuur. De ultieme manier van onthaasten.’ In bijna alles wat Han van Vossen zegt weerklinkt de liefde voor elektrisch varen. Niet zomaar is zijn bedrijf Van Vossen Engineering één van de voorlopers op dat gebied. Dat begon nadat het in 2000 door Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten werd gevraagd om elektrisch aangedreven aluminium rondvaartboten te maken. Sindsdien is het snel gegaan. Zo worden steeds meer rondvaartboten, verhuurboten en bedrijfsvaartuigen elektrisch aangedreven en door Van Vossen Engineering op wens van de klant gemaakt.
Betere accu’s
‘Aluminium leent zich per perfect voor elektrisch varen’, legt Han uit. ‘Het is licht materiaal, onderhoudsarm en buitengewoon duurzaam. In het begin waren er nog weleens problemen met de accucapaciteit. Maar met de komst van betere accu’s is dat echt verleden tijd. Tegelijkertijd hebben ook de elektromotoren een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Dat stelt ons in staat om grote stappen te zetten in de particuliere markt.’Naarmate het bedrijf groeide, groeide ook de behoefte naar een deskundige en oplossingsgerichte leverancier. Die zoektocht leidde uiteindelijk naar Lijnema.
Lithium batterijen
De adviezen die we kregen en de geleverde service gaven de doorslag om een duurzame samenwerking aan te gaan’, verklaart Han de keuze van destijds. Inmiddels levert Lijnema alweer geruime tijd loodaccu’s en de accessoires om de door Van Vossen ontwikkelde boten aan te drijven. Tegenwoordig ligt de nadruk echter steeds meer op lithium batterijen. Op hoogwaardige en betrouwbare batterijen van Aces, om precies te zijn. ‘ Het onderhoud van is nu nog minimaler geworden’, betoogt Han. ‘Ook het lage gewicht van de lithium batterij is natuurlijk een groot voordeel. Je hebt meer ampères en minder gewicht aan boord. De voltages liggen niet alleen hoger, maar kunnen ook nog eens langer worden vastgehouden. Met een sneller schip en een langere vaartijd als prettig gevolg.